Varaa vieraisiin? Ajatuksia vieraanvaraisuudesta.
“Hospitality is the virtue of a great soul that cares for
the whole universe through the ties of humanity.” - Chevalier
Louis de Jaucourt -
En varmasti
osaa määritellä vieraanvaraisuutta yhtä runollisesti, kuin ensyklopedisti Louis
de Jacourt sen teki vuonna 1765. Oma vapaa käännökseni jää hiukan alkuperäisen runollisuudesta:
vieraanvaraisuus on sellaisen ihmisen hyve, joka huolehtii koko
maailmakaikkeudesta ihmiskunnan siteiden kautta. Kuitenkin voin allekirjoittaa
täysin tuolloin muodostuneen ajatuksen vieraanvaraisuuden olemisesta nimenomaa
ihmisen hyve. Mielestäni vieraanvaraisuus parhaimmillaan sitoo ihmissuhteita
jopa ihmiskuntaa yhteen. Mutta minkä kaiken koemme vieraanvaraisuudeksi? Mitä
vieraanvaraisuusala tarkoittaa?
Vieraanvaraisuus
tuo mieleen vieraiden vastaanottamisen, heidän kestitsemisensä ja vieraiden
viihtymisen varmistamisen. Mielestäni vieraanvaraisuuteen oleellisesti
liittyviä sanoja ovat mm. ystävällisyys, avuliaisuus, välittäminen ja
huolehtiminen. Kuitenkin vieraanvaraisuus käsite on laaja kokonaisuus useita
tulkintoja ja määritelmiä. Taustalla on kyse kuitenkin aina ihmistenvälisestä
vuorovaikutuksesta, pääasiassa isännän ja vieraan välisestä suhteesta. Selkeän
jaon voikin tehdä yksityisen ja kaupallisen vieraanvaraisuuden välillä.
Yksityinen vieraanvaraisuus tapahtuu yleisesti kotioloissa, kun taas
kaupallisessa vieraanvaraisuudessa on tuloksellinen lähtökohta. Kaupallisesta
vieraanvaraisuudesta päästäänkin suoraan vieraanvaraisuusalaan.
Vieraanvaraisuusala
terminä juontaa englanninkielisestä termistä hospitality industry. Vieraanvaraisuus
sanan, kun kääntää ympäri saa sanat ”varaa” ja ”vieraat” eli
yksinkertaisimmillaan sen voisi ajatella tarkoittavan mahdollisuutta eli varaa
pitää vieraita. Vieraanvaraisuusala käsittää kaikki alat jotka tarjoavat
vieraille eli asiakkaille palveluita vastinetta vastaan. Ravintola, -majoitus
ja matkailualat ovat merkittävimpiä vieraanvaraisuusalan osa-alueita.
Miten
vieraanvaraisuus sitten näkyy ja miten sitä voisi kehittää? Nimenomaa
kaupallinen vieraanvaraisuus näkyy vaikkapa joka kerta kahvilassa tai
ravintolassa asioidessamme, kun taas yksityinen vieraanvaraisuus tulee esiin
esimerkiksi ystävällä vieraillessamme. Kaupallinen vieraanvaraisuus koostuukin
kolmesta osa-alueesta: yrityksestä eli ns. isännästä, asiakkaasta eli vieraasta
sekä näiden välisestä vuorovaikutuksesta. Nimenomaa tämä isännän ja vieraan
välinen vuorovaikutus ja sen luoma elämyksellisyys on vieraanvaraisuusalan
kulmakivi ja ylpeydenaihe.
Miten sitten me
vieraanvaraisuusalalla työskentelevät tai sinne aikovat voisimme edistää alaa?
Vieraanvaraisuus on osaamista, joka syntyy sekä tiedosta että taidosta, mutta
ei ole ainoastaan sitä. Taustalla tulee olla myös halu tarjota vieraille
kokemus, elämys tai palvelu, josta ollaan valmiita maksamaan ja johon ollaan
rehellisesti tyytyväisiä. Mielestäni kaupallisesta toiminnasta huolimatta
vieraanvaraisuusalaa ja siinä toimivia kuvaa hyvin heidän suustaan kuultu
lause: ”Kuinka voin olla avuksi?”
Kiva kun kävit vieraanani tässä blogissa. |
Lähteet ja mielenkiintoisia nettisivuja sekä artikkeleita asiaan liittyen:
Kirja: Aunola, E. & Heikkinen V.A. 2015. Näkökulmia vieraanvaraisuusalan tulevaisuuteen ja johtamiseen. Haaga-Helia, Helsinki.
Maran nettisivut: http://www.mara.fi esim. yleisiä tietoja:
http://www.mara.fi/en/hospitality-industry/finnish-hospitality-industry-in-a-nutshell
Opinnäytetyö.
Salonen, M. 2014. Asiakkaasta vieraaksi: Vieraanvaraisuus käsitteenä ja ravintolan vieraanvarainen palvelu. Case Lapland Hotel Sky Ounasvaara. Luettavissa: http://theseus32-kk.lib.helsinki.fi/bitstream/handle/10024/81522/salonen_marjukka.pdf?sequence=1
Blogi, Haaga 45 vuotta edelläkävijyyttä.
Vaikka blogia ei ole päivitetty muutamaan vuoteen, löytää täältä mielenkiintoisia juttuja.
http://blogit.haaga-helia.fi/haaga45/45-ennustetta/
Kommentit
Lähetä kommentti