Varaa vieraisiin? Ajatuksia vieraanvaraisuudesta.



Hospitality is the virtue of a great soul that cares for the whole universe through the ties of humanity.” - Chevalier Louis de Jaucourt -

En varmasti osaa määritellä vieraanvaraisuutta yhtä runollisesti, kuin ensyklopedisti Louis de Jacourt sen teki vuonna 1765. Oma vapaa käännökseni jää hiukan alkuperäisen runollisuudesta: vieraanvaraisuus on sellaisen ihmisen hyve, joka huolehtii koko maailmakaikkeudesta ihmiskunnan siteiden kautta. Kuitenkin voin allekirjoittaa täysin tuolloin muodostuneen ajatuksen vieraanvaraisuuden olemisesta nimenomaa ihmisen hyve. Mielestäni vieraanvaraisuus parhaimmillaan sitoo ihmissuhteita jopa ihmiskuntaa yhteen. Mutta minkä kaiken koemme vieraanvaraisuudeksi? Mitä vieraanvaraisuusala tarkoittaa?

Vieraanvaraisuus tuo mieleen vieraiden vastaanottamisen, heidän kestitsemisensä ja vieraiden viihtymisen varmistamisen. Mielestäni vieraanvaraisuuteen oleellisesti liittyviä sanoja ovat mm. ystävällisyys, avuliaisuus, välittäminen ja huolehtiminen. Kuitenkin vieraanvaraisuus käsite on laaja kokonaisuus useita tulkintoja ja määritelmiä. Taustalla on kyse kuitenkin aina ihmistenvälisestä vuorovaikutuksesta, pääasiassa isännän ja vieraan välisestä suhteesta. Selkeän jaon voikin tehdä yksityisen ja kaupallisen vieraanvaraisuuden välillä. Yksityinen vieraanvaraisuus tapahtuu yleisesti kotioloissa, kun taas kaupallisessa vieraanvaraisuudessa on tuloksellinen lähtökohta. Kaupallisesta vieraanvaraisuudesta päästäänkin suoraan vieraanvaraisuusalaan. 

Vieraanvaraisuusala terminä juontaa englanninkielisestä termistä hospitality industry. Vieraanvaraisuus sanan, kun kääntää ympäri saa sanat ”varaa” ja ”vieraat” eli yksinkertaisimmillaan sen voisi ajatella tarkoittavan mahdollisuutta eli varaa pitää vieraita. Vieraanvaraisuusala käsittää kaikki alat jotka tarjoavat vieraille eli asiakkaille palveluita vastinetta vastaan. Ravintola, -majoitus ja matkailualat ovat merkittävimpiä vieraanvaraisuusalan osa-alueita. 

Miten vieraanvaraisuus sitten näkyy ja miten sitä voisi kehittää? Nimenomaa kaupallinen vieraanvaraisuus näkyy vaikkapa joka kerta kahvilassa tai ravintolassa asioidessamme, kun taas yksityinen vieraanvaraisuus tulee esiin esimerkiksi ystävällä vieraillessamme. Kaupallinen vieraanvaraisuus koostuukin kolmesta osa-alueesta: yrityksestä eli ns. isännästä, asiakkaasta eli vieraasta sekä näiden välisestä vuorovaikutuksesta. Nimenomaa tämä isännän ja vieraan välinen vuorovaikutus ja sen luoma elämyksellisyys on vieraanvaraisuusalan kulmakivi ja ylpeydenaihe. 

Miten sitten me vieraanvaraisuusalalla työskentelevät tai sinne aikovat voisimme edistää alaa? Vieraanvaraisuus on osaamista, joka syntyy sekä tiedosta että taidosta, mutta ei ole ainoastaan sitä. Taustalla tulee olla myös halu tarjota vieraille kokemus, elämys tai palvelu, josta ollaan valmiita maksamaan ja johon ollaan rehellisesti tyytyväisiä. Mielestäni kaupallisesta toiminnasta huolimatta vieraanvaraisuusalaa ja siinä toimivia kuvaa hyvin heidän suustaan kuultu lause: ”Kuinka voin olla avuksi?”
Kiva kun kävit vieraanani tässä blogissa.

Lähteet ja mielenkiintoisia nettisivuja sekä artikkeleita asiaan liittyen:

Kirja: Aunola, E. & Heikkinen V.A. 2015. Näkökulmia vieraanvaraisuusalan tulevaisuuteen ja johtamiseen. Haaga-Helia, Helsinki.

Maran nettisivut: http://www.mara.fi esim. yleisiä tietoja:
http://www.mara.fi/en/hospitality-industry/finnish-hospitality-industry-in-a-nutshell 

Opinnäytetyö. 
Salonen, M. 2014. Asiakkaasta vieraaksi: Vieraanvaraisuus käsitteenä ja ravintolan vieraanvarainen palvelu. Case Lapland Hotel Sky Ounasvaara. Luettavissa: http://theseus32-kk.lib.helsinki.fi/bitstream/handle/10024/81522/salonen_marjukka.pdf?sequence=1

Blogi, Haaga 45 vuotta edelläkävijyyttä. 
Vaikka blogia ei ole päivitetty muutamaan vuoteen, löytää täältä mielenkiintoisia juttuja.
http://blogit.haaga-helia.fi/haaga45/45-ennustetta/  
 

Kommentit

Suositut tekstit